Spring til indhold
Forside

Nyhed

Peer-to-peer feedback - en god idé i undervisningen!

Lagt online: 09.06.2021

Peer-to-peer feedback er en læringsaktivitet, hvor de studerende giver feedback til hinanden. Denne aktivitet kan foregå på forskellige måder og høster en masse forskellige didaktiske og pædagogiske fordele. I denne artikel kan du blive klogere på disse fordele, hvor du bliver præsenteret for en række argumenter og overvejelser ved at gøre peer-to-peer fedback til en studieaktivitet i din undervisning.

Nyhed

Peer-to-peer feedback - en god idé i undervisningen!

Lagt online: 09.06.2021

Peer-to-peer feedback er en læringsaktivitet, hvor de studerende giver feedback til hinanden. Denne aktivitet kan foregå på forskellige måder og høster en masse forskellige didaktiske og pædagogiske fordele. I denne artikel kan du blive klogere på disse fordele, hvor du bliver præsenteret for en række argumenter og overvejelser ved at gøre peer-to-peer fedback til en studieaktivitet i din undervisning.

DU AKTIVERER DE STUDERENDE

Ved peer-to-peer feedback er det nødvendigt for de studerende at have styr på undervisningsstoffet, så de kan give deres medstuderende feedback på det rette grundlag. Du aktiverer derfor de studerende i undervisningen ved at give dem til opgave at udøve peer-to-peer feedback på hinandens materiale. Den aktive rolle kan virke motiverende, eftersom de studerende dermed har et ansvar overfor hinanden. Derudover opnår de studerende også større indsigt i læringsmålene, da de skal have kendskab til disse for at give den rette feedback til de andre studerende.

DU SKÆRPER DE STUDERENDES PBL-KOMPETENCER

Ved peer-to-peer feedback opnår de studerende dybere indsigt i både at give, få og handle ud fra den feedback, som den studerende selv har fået, og dermed udvikles de studerendes PBL-kompetencer, hvor de udvikler deres viden i fællesskab med hinanden. Når der skal gives peer-to-peer feedback overlades de studerende for en stund til sig selv, og de har dermed ansvar for egen læring, hvilket ydermere udvikler deres PBL-kompetencer. Derudover bliver de studerende sat i en situation, hvor de skal forholde sig kritisk til, argumentere for samt reflektere over undervisningsstoffet. De studerende opnår dermed et højere refleksionsniveau samt dybere indsigt i læringsprocessen.

DU SKABER ET TRYGT LÆRINGSMILJØ 

Når de studerende skal give feedback til hinanden, har det også den pædagogiske fordel, at de studerende lærer, at de kan drage hjælp og fordel af hinanden i forhold til at arbejde med undervisningsstoffet. Dermed kan denne studieaktivitet være med til, at du skaber et trygt læringsmiljø for de studerende, hvilket er noget, de kan benytte på længere sigt, og ikke blot mens selve aktiviteten finder sted.

DU KAN UNDERSTØTTE FORSKELLIGE AKTIVITETER 

Peer-to-peer feedback kan foregå på forskellig vis – du kan både lade de studerende udføre peer-to-peer enkeltvis, i grupper, som en aktiv del af undervisning, eller du kan også lade det være en aktivitet udenfor undervisning.  

Peer-to-peer kan foregå ved brug af forskellige læringsteknologier afhængig af hvilken form for peer-to-peer fedback, du ønsker at udføre. Hovedreglen er, at alle læringsteknologier, der har en kommentarfunktion i en eller anden grad, kan bruges til peer-to-peer feedback. De forskellige teknologier egner sig dog til forskellige aktiviteter. Eksempelvis giver Moodle og Peergrade dig mulighed for at planlægge en aktivitet, hvor de studerende kan uploade tekstdokumenter og derefter blive matchet med andre studerende, hvortil Padlet mere egner sig til den hurtige udgave, hvor de studerende eksempelvis gennem like-funktionen kan give feedback til hinanden.

DU KAN DRAGE EN MASSE FORDELE – MEN HUSK

Selvom peer-to-peer feedback har en masse fordele og kan benyttes på tværs af uddannelser og fakulteter, bør du alligevel gøre dig overvejelser om de studerendes faglige niveau og på hvilket tidspunkt, du inddrager aktiviteten. Hvis de studerende ikke endnu har nået en grundlæggende forståelse for det faglige indhold, kan det være svært og utrygt for dem at skulle give feedback til andre. Du bør derfor inddrage aktiviteten, når du er sikker på, at de studerende har nået et niveau, hvor de føler sig mere komfortable med det faglige indhold.

DU KAN ALTID SØGE HJÆLP HOS CDUL 

Hvis du gerne vil inddrage peer-to-peer feedback som aktivitet i din undervisning, men ikke helt ved hvilken læringsteknologi eller hvilken form, der egner sig bedst til din undervisning, er du altid velkommen til at hive fat i CDUL. To af vores læringskonsulenter Lisa Klemm og Jonas Svenstrup Sterregaard har afholdt et webinar om netop peer-to-peer feedback, og du er også meget velkommen til at kontakte dem direkte her.