Vejledning til studerende

Digitalt understøttet projektarbejde

Et godt projektarbejde afhænger af, at man i gruppen af studerende har mulighed for at diskutere projektet og dens detaljer grundigt med hinanden. Studerendes projektarbejde kan afholdes digitalt og kan faciliteres gennem digitale platforme, der understøtter fildeling, fil redigering, chat, videomøder og digital projektstyring

Her på siden kan du finde vejledninger til,  hvordan dusom studerende kan arbejde i grupper digitalt. Her vil være fokus på teknisk opsætning samt vejledninger og anbefalinger til god brug og anvendelse af de digitale løsninger, som Aalborg Universitet anbefaler.   

AAU tilbyder alle studerende og undervisere gratis abonnement til Microsoft 365 til alle styresystemer. Vejledning til hvordan du som studerende har adgang til disse digitale værktøjer findes her. På samme side finder du andre relevante guides, vejledninger og apps fra ITS. 

Vejledningen fra CDUL til digital projektarbejde omfatter følgende platforme i Microsoft  Office 365 version:  

  • Microsoft Teams 

  • Microsoft Sharepoint 

  • Microsoft Onedrive 

  • Word


Det er vigtigt at understrege, at de nedenstående løsninger anbefales, fordi de er en del af AAUs systemlandskab. Det betyder, at der vil være support fra ITS, men særligt at alt data, som ikke indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger, kan opbevares på løsningen ift. gældende lovgivning (herunder f.eks. GDPR).  Er du i tvivl om reglerne for GDPR kan du læse mere her. 

Nedenfor kan du læse yderligere vejledning om hvordan projektarbejde, projektvejledning, eksamen og litteratursøgning kan faciliteres digitalt for dig og andre studerende.

Projektarbejde

  • +

    Rammesætning for samarbejde

    Det kan være hensigtsmæssigt for dig og andre studerende at oprette en fælles platform for gruppen til at samarbejde, kommunikere og planlægge hele projektarbejdet samme sted.

    Vejledningen fra CDUL er at bruge apps, der er en del af AAUs Microsoft 365 abonnement, da de kan arbejde sammen som en helhed.
    Se mulighederne her

     

    Teams

    Microsoft Teams er en kommunikations- og samarbejdsplatform, der kombinerer videomøder, chat, fildeling og projektstyringsværktøjer. Platformen er velegnet som erstatning eller supplement for fysiske møder.

    Endvidere kan platformen understøtte projektarbejde og lette samarbejdet ved at samle mulighederne for online møder, skærmdeling, kommunikation og fildeling i gruppen.
    Der bliver automatisk oprettet en SharePoint til en Teamsside.

    Teknisk opsætning her 

    Se evt. vejledninger målrette undervisere her 

     

    SharePoint

    Her kan du gemme og dele alle filer med dine gruppemedlemmer på en sikker platform, som du kan tilgå fra en browser. Alt hvad der arbejdes med på en SharePoint deles med de øvrige medlemmer af den pågældende SharePoint. Sharepoint er særlig anvendelig i større grupper (kursus- og seminarhold).

     

    OneDrive

    Som udgangspunkt et sted, hvor du har mulighed for at gemme og redigere filer i mapper direkte på Aalborg Universitets server. Som studerende kan du også samarbejde i OneDrive med dine medstuderende, hvis hensigten kun er, at  kunne arbejde og dele filer med hinanden.  

     

  • +

    Planlægning

    Som studerende har du og din projektgruppe brug for at planlægge dit projektforløb og holde overblik over arbejdsopgaver. Vejledningen fra CDUL omfatter MS 365 app Planner, hvor du kan organisere og fordele gruppens arbejde i to do, doing og done.

    Se vejledning her 

  • +

    Skriveprocessen

    Word i Office 365

    Denne version af Word understøtter samskrivning, kommentarfunktion og redigering i realtid, både i en web-baseret og en app udgave. Her kan du som studerende invitere andre studerende til at samarbejde i enkelte filer eller i mapper.

    Se vejledning her 

  • +

    Dialog og interaktion

    I digitalt understøttet gruppearbejde kan det være en god idé for dig som studerende at kombinere synkron (samtidig) kommunikation som f.eks. chat, videomøder og telefonsamtaler med asynkron (forskudt i tid) kommunikation f.eks. samskrivningsprogrammer, onlinefora, e-mail og sms.

    I asynkron kommunikation er det muligt for den enkelte studerende at reflektere over og genlæse andre indlæg og selv have mere tid til at formulere og reflektere over sit eget standpunkt. Dermed kan den asynkrone kommunikation skabe forudsætninger for en forståelsesorientering og refleksiv tænkning forskudt i tid og rum.

     

    OneNote

    Vejledningen fra CDUL er at benytte OneNote, der også en del af MS 365. Onenote kan du og dine medstuderende benytte som en digital notesbog, der kan opdeles i kategorier og sider. Den kan deles med andre studerende online i realtid.

     

  • +

    Informationssøgning

    Som studerende har du brug for at søge information og litteratur til dit projekt. Her er vejledningenn fra CDUL at benytte AUB. På AUBs hjemmeside finder du mange vejledninger til at håndtere projektskrivning. Få et overblik her

    Her finder du vejledning specifikt til informationssøgning.

  • +

    Referencer

    Som studerende har du ved projektstyringen brug for at holde styr på store mængder litteraturreferencer.

    Universitetet har et abonnement på et onlinesystem, Refworks, der hjælper til at håndtere litteraturreferencer. Når du og andre studerende skriver projekter og artikler kan du med RefWorks indsætte citationer og litteraturlister i dine dokumenter. RefWorks giver dig også mulighed for at dele referencer med dine medstuderende.

    Læs mere her

  • +

    Empiri og indsamling af data

    Vi arbejder i øjeblikket på at finde løsninger og systemer, som studerende kan anvende ift. at indsamle empiri og data herunder personfølsomt data.


    Siden opdateres løbende. 

Vejledning

  • +

    Projektvejledning

    I Word Office 365 er det muligt at dele et dokumenter med din vejleder, så vejleder kan kommentere skriftlig direkte i dokumentet.
     

    Se vejledning til Word i Office 365:

    Du kan også invitere til et videomøde i Teams, hvis du ønsker at holde ansigt til ansigts møder digitalt.

    Se vejledning til Teams:

     

Eksamen

AUB

  • +

    Aalborg Universitets Bibliotek (AUB)

    AUBs fysiske faciliteter er midlertidig lukket på grund af Covis-19 lock-down. De holder dog åbent digitalt. AUB elektroniske samlinger er åbne, og personalet sidder derhjemme og er klar til at hjælpe online. Du kan komme i kontakt med dem således:

    • Chatte på hverdage fra kl. 9-15:30

    Du kan enten bruge chatten, booke en vejledning eller et møde via Skype.

    • Skrive eller ringe:

    Aalborg:

    aub@aub.aau.dk eller 9940 9400 (Mandag-torsdag kl. 9-17.30 + fredag kl. 9-15)

    Esbjerg:

    aube@aub.aau.dk eller 9940 7649 (Mandag-fredag kl. 9-15)

    København:

    aubcph@aub.aau.dk eller 9940 3858 (Mandag-torsdag kl. 9-16 + fredag kl. 9-15)

     

Fandt du ikke svar?

Du er altid velkommen til at kontakte os:

 cdul@aau.dk
 

Ved tekniske spørgsmål henvises til: ITS support