Spring til indhold
Forside

Nyhed

Digitalt projektarbejde på SUND

Lagt online: 02.07.2021

Det sundhedsvidenskabelige fakultet har arbejdet med digitalt projektarbejde som et af de fire delprojekter under PBL Digital-indsatsen på fakultetet. Projektet omkring digitalt projektarbejde på SUND tager udgangspunkt i ønsket om en digitaliseret praksis for projektarbejdet med fokus på at gøre de studerende bekendt med de muligheder og begrænsninger, der er i digitale samarbejdsformer og herigennem styrke de studerendes digitale kompetencer. Digitaliseringen involverer generiske elementer som projektplanlægning, projektstyring og samarbejde mellem studerende samt uddannelsesspecifikke elementer som eksempelvis særlige digitale færdigheder, som dimittender fra de respektive uddannelser forventes at have.

Nyhed

Digitalt projektarbejde på SUND

Lagt online: 02.07.2021

Det sundhedsvidenskabelige fakultet har arbejdet med digitalt projektarbejde som et af de fire delprojekter under PBL Digital-indsatsen på fakultetet. Projektet omkring digitalt projektarbejde på SUND tager udgangspunkt i ønsket om en digitaliseret praksis for projektarbejdet med fokus på at gøre de studerende bekendt med de muligheder og begrænsninger, der er i digitale samarbejdsformer og herigennem styrke de studerendes digitale kompetencer. Digitaliseringen involverer generiske elementer som projektplanlægning, projektstyring og samarbejde mellem studerende samt uddannelsesspecifikke elementer som eksempelvis særlige digitale færdigheder, som dimittender fra de respektive uddannelser forventes at have.

DIGITALT UNDERSTØTTET PROJEKTARBEJDE BÅDE FYSISK OG ONLINE

Johanne Bräuner Nygaard Hansen, der er digital læringskonsulent på SUND, har i samarbejde med lektor Louise Pape Haugaard og projektleder for PBL Digital @SUND, Mette Dencker, startet projektet. Johanne fortæller:  

”Det er et vigtigt projekt for SUND, og det har været vigtigt i processen, at den digitale understøttelse af projektarbejdet ikke var afhængig af, om en projektgruppe er fysisk sammen eller ej. De digitale muligheder for digitalt understøttet projektarbejde skulle være anvendelige uanset tid og sted, og om de studerende er sammen fysiske eller ej”.  

Projektet på SUND var allerede beskrevet inden Corona-nedlukningen, så ønsket om digital understøttelse af projektarbejdet på SUND har eksisteret længe, fortæller Johanne. 

MØDET MED ET ARBEJDSMARKED I KONSTANT FORANDRING 

I et globalt arbejdsmarked der er under konstant forandring, er det afgørende, at AAU’s dimittender har de digitale kompetencer, der skal til for at begå sig i et arbejdsmarked, hvor digitalisering er et afgørende parameter for succes og skabelsen af resultater. Projektplanlægning, projektstyring og samarbejde gennem digitale værktøjer skaber værdi, når de studerende kontinuerligt gennem deres studietid har arbejde problemorienteret og tilegnet sig erfaringer i netop at løse problemer med eksterne samarbejdspartner i forskellige digitale kontekster. Johanne fortæller:  

”PBL er styrende for den måde, vi arbejder på ved Aalborg Universitet, og når de studerende arbejder problemorienteret og finder svar på deres problemer ved hjælp af digitale værktøjer, der støtter op om processen fra problem til løsning, lærer de, at det digitale ikke nødvendigvis er svært og uhåndgribeligt, men at det faktisk hjælper dem til at skabe rum for refleksion, planlægning og samarbejde ”.      

INPUT FRA DE STUDERENDE ER GULD VÆRD  

Det har i processen med at udvikle materiale til de studerende om digital understøttelse af projekter på SUND været afgørende at inddrage de studerende – både i forhold til at give feedback på tanker og ideer, men også for at forstå, hvordan et materiale om digitalt projektarbejde får liv og bliver en integreret del af de studerendes daglige praksis. I processen har de studerende derfor været repræsenteret på forskellige måder. På baggrund af en prototype af materialet til de studerende har de været inviteret til ”tænke-højt-tests”, hvor de studerende har haft mulighed for at komme med forslag til forbedringer. Derudover har de studerende været med til at arbejde med de forskellige scenarier, hvor de studerende arbejder med det digitale projektarbejde i fysiske og digitale kontekster. 

DET ENDELIGE PRODUKT 

Delprojektet om digitalt projektarbejde på SUND er mundet ud i en materialesamling, der består af en digital poster med 7 tilhørende videoer: 

Det er planen, at materialet bliver præsenteret til semesterstart i september 2021, og at materialet vil være tilgængeligt via Moodle. Det er også ambitionen, at der skal hænge fysiske posters rundt i SUNDs grupperum. Undervisere på SUND skal endvidere introduceres til materialet, specielt i forhold til vejledningsperspektivet, som er en stor del af det digitale projektarbejde. 

For mere information om projektet er du velkommen til at kontakte digital læringskonsulent på SUND, Johanne Bräuner Nygaard Hansen. Ønsker du mere inspiration om projekt- og gruppearbejde kan du læse mere i temaet på CDUL's hjemmeside her.